top of page

תחזית כללית לחודשים הבאים..


רוצה לתת לכם תחזית שנראית מנקודת המבט שלי – על התנהלות העסקים בטווח הקרוב.

כמה מילים על מה שראינו עד כתה – תקופת " החלתורה ". השם נובע מ: ח.ל.ת. + חלטורה .

תקופת הקורונה די מאחורינו , אבל אנחנו עדיין בהשפעות הרגולציה על המערכת, תקופת פוסט-קורונה : תקופת החלתורה.


פרק ראשון : שוק העובדים.

העובדים שיצאו לח.ל.ת. לא ממהרים לחזור. חלקם עשה שינוי בחיים, חלקם קיבל הזדמנות להחלטות חדשות, הסבה מקצועית, ושינה את עמדתו .

העמדה הנפוצה ביותר עליה אנחנו שומעים מדי יום היא שלא להיות שכיר. מה שהעובדים עושים : מנצלים כל תקנה וכל קופה כדי שלא לחזור לחיי השכירים. גם במחיר של ירידה ברמת החיים.

העמדה השנייה היא לנצל כל אפשרות להימנע לירידה לכבישים , בין אם עבודה מהבית, בין אם עבודה ממשרד סמוך לבית. היום ממילא רכב חברה הוא עומס כלכלי בשווי המס שלו. והעומסים בכבישים כבר לא מה שהיה פעם. בעיקר השנה היחס של העובדים לבזבוז הזמן שלהם בפקקים. עדיין אם אותם פקקים – תפיסת העובדים את המציאות השתנתה.


פרק שני : המעסיקים.

והמעסיקים יצטרכו להגיב לכל זה . כעת בתקופת הפוסט קורונה המעסיקים יחזרו אחרי העובדים, ותנאי העבודה של העובדים לא יתייחסו רק או בעיקר לשכרם. בעיקר יתייחסו לאיכות החיים ואורח החיים. פחות שעות עבודה ? פחות זמן בפקקים ? יותר גמישות ? – המעסיקים יהיו חייבים להסתגל.

העובדים גם ימדדו אחרת . הם ימדדו על תמורה אישית, תמורה קבוצתית, קשרים טובים במקום העבודה , ומחויבות לבית העסק בתקופות לחץ.

המעסיקים ישכרו משרדים מרוחקים עבור העובדים – עבור אלה שיהיו מוכנים בכלל לעבוד. שיטות העבודה יכוונו לעבודה מרחוק בחסות מצלמות ואינטרנט , אבל ללא הקצאת רכב אישי לעובד. מכאן אני צופה ביקוש רב למשרדים , שטחי עבודה . מי לא שמע על עסקת אמפא- וויוורק לפני שבוע.


פרק שלישי : ההתפכחות ופיזור הערפל.

התקופה הקרובה היא תקופה שבה העסקים הקטנים והבינוניים יגיבו למציאות החדשה. תקופה יותר "דרמטית".

יותר עסקים ייסגרו. יותר עסקים יפתחו. יהיו מיזוגים. יהיו הפרדות בין שותפים, בעלי העסקים יערכו שינויים מבניים להתאמה לעולם החדש.

יחליפו את סלי המוצרים שלהם ואת סלי השרות . יחליפו מיקוד . יחליפו קהלי מטרה. כל בעל חברה שאינה בידי אדם אחר יקרא שוב את מסמכי התקנון לבחון אפשרויות מול שותפיו.

תופעות לוואי צפויות :

1.עבודות הייעוץ ידרשו בדחיפות רבה . הערכות שווי, ניהול שינויים, גישורים, מיזוגים, וכיוב... בעי החברות יחפשו יועצים לניהול השינוי .

2.עסקים שצברו אשראי לחרום - יצמצמו את האשראי האלה עלו כסף לעסק. עסקים שהעמידו קרנות בהון עצמי או בהון בנקאי יחזירו את ההלוואות לבנקים ולבעלים. התוצאה תביא לעודפים גדולים של כסף בבנקים , וריבית החובה צפויה להישמר או לרדת . זמן טוב ליועצי המימון לקחת יוזמה.

3.הקמה של עסקים חדשים – בניגוד לפתיחת חברות ורישום עסקים – הקמה בפועל – לא תהייה הקמה רבה של בתי עסק, ודאי לא בטווח המידי.

כוח העבודה שיצא לחלת יעדיף בשלבים הראשונים להמשיך לעבוד מתחת ל ר.ד.ר. בעבודה ללא חשבוניות או ברישום כעוסק פטור . בעלי עסקים קיימים ימשיכו להחזיק את העסק הקיים, עד שיתפזר הערפל. המוטיבציה להקמת עסקים היא התחזית האופטימית האופיינית ליזמים. בתקופה כזאת אין אופק . יוצאים מהכלל בעלי עסקים ספציפיים כמו שציינתי : השכרת שטחי משרדים, וענף היועצים שיקבל את הזדמנות חייב.


פרק רביעי : מה יהיה ?

נכון להיום סימן השאלה העיקרי הוא תקציב המדינה. ההתעוררות שכולנו מחכים לה והצמיחה המיוחלת תלויות באופק של בעלי היוזמה, ובתחזיות שלהם. המשק מחכה לשינוי בשלטון. בין אם החלפת השלטון או לא – המצב הנוכחי אם לא ייפתר – להמשיך להחזיק את השוק בזהירות הקיימת.

בהמשך תהייה מהפיכת הרכב החשמלי שתשנה את ענף התחבורה על ספחיו בכלל זה יותר עומס בכבישים, שינוי מהותי בענף הדלקים ובענף המוסכים . אלה יהיו נקיים יותר, מארחים את הלקוחות , וכל תחנת דלק וכל מוסך יהפכו למוקד בילוי ובידור לקהל , השינוי הזה כבר כאן.

והנדל"ן – ענף הבניה סבל השנה מחוסר תפקוד הממשלה ומ"עבודה מרחוק" (=עבודה בעיניים) של הרשויות , ומעיכוב בתקציב המדינה – הענף חייב להתאושש . אמנם רוב עובדי הבנייה בישראל אינם ישראלים, והמשכורות שלהם אינן חסרות בתזרים המזומנים הישראלי, אבל קיים איום ממשי על תפוקת הענף לשנתיים הבאות עקב האטה במתן אישורים. נקווה שמסירת הדירות בשנתיים הקרובות לא תרד מ 45,000 יחידות שלנה כדי שלא יוצר מחסור נוסף בענף הנדל"ן. ענף זה צפוי בכל מקרה ליהנות מכל שינוי. השוק הוכיח שעם עליית הריבית ואו ירידתה, עם עלייה ביחס הביקוש וההיצע – הנדל"ן תמיד ישגשג . בישראל הענף נתפס כהשקעה המחליפה את ריבית הזכות הנמוכה כמוקד להשקעות .

נעלם גדול : ענף התיירות. אנחנו הישראלים נחזור לטוס ברגע שלא נהייה חייבים בבידוד עם החזרה. אבל התיירות הנכנסת עוד לא באופק.


להנאתכם..

איתן ארז

מהנדס תעשייה וניהול

3 אי הנדסת תעשייה וניהול פרויקטים בע"מ

eitan@3eng.co.il



5 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page